We gaan het anders doen
Eigen product boven de bulk
In onze ogen moet er echt iets gaan veranderen; je moet je eigen product boven de bulk zetten, laten zien dat je het anders doet en iets te bieden hebt. We zouden moeten produceren wat de markt vraagt en niet meer. Als we de productie op de vraag afstemmen kunnen we ook een kostprijs-plus afspreken. Hierbij is de teler gegarandeerd van zijn afzet en verdient hij een boterham. De consument heeft - als de retail het redelijk houdt - een goed product voor een redelijke prijs. Er gaan bij de retail hier en daar wel stemmen op om hiermee te gaan beginnen, maar contracten zijn er nog maar zeer beperkt afgesloten.
Voor een gedeelte van onze C/D-peen hebben we wel zo'n contract afgesloten met een groentensnijderij. Dit doen we nu een aantal jaren tot ieders tevredenheid.
Ons onderscheiden in de markt
Als onze afzetorganisatie dit nu voor de vollegrondsgroenten op zou willen pakken, dan kunnen we met onze sperziebonen en spruiten toch een redelijke boterham verdienen. Voor het aankomende seizoen lijkt het erop dat dat nog niet gaat lukken. We moeten maar weer op de gok aan de gang, totdat de sterksten overblijven. Als bedrijf gaan we het dit seizoen in elk geval anders doen en ons onderscheiden in de markt, teneinde een aantrekkelijke partner voor de retail te worden en ze aan ons te kunnen binden. De eerste gesprekken hebben we gehad en zijn hoopgevend, al met al toch weer volop uitdagingen om het nieuwe seizoen te starten.
Tekst: Adrie Boon