Selectiewagen steeds luxer
Selecto: kantelbare wielkappen en cruise control
Selecto levert een vierwielige wagen met knikbesturing. De 24 pk Daihatsu-motor drijft met hydraulische wielmotoren alle vier de wielen aan. Uit ervaringen van gebruikers komt onder andere de vraag naar kantelbare wielkappen en de cruise Ccntrol. De wielkappen wil de gebruiker graag zo gestroomlijnd mogelijk zonder openingen om bladbeschadiging te voorkomen. Deze kappen schoonhouden is vaak een probleem. Vandaar de kantelbare wielkap, die gemakkelijk is te reinigen. Een cruise control stond op het verlanglijstje om zoveel mogelijk dezelfde snelheid te kunnen rijden, want een niet-constante snelheid wordt als vermoeiend ervaren. Om de ideale snelheid aan te houden met een normale rijaansturing blijkt in de praktijk niet gemakkelijk. De gewenste snelheid stelt de bestuurder nu eenvoudig met een potmeter in.
Door de machine niet spoorvolgend te maken, maar het draaipunt van de knikbesturing iets naar achteren te verleggen, is de machine nu veel stabieler bij het manoeuvreren. Dit komt doordat het zwaartepunt van de machine minder ver naar buiten komt. De White hydraulische wielmotoren garanderen volgens de fabrikant een probleemloze aandrijving zonder lekkages en door het gebruik van een conische as blijven de wielen ook spelingvrij.
De beide stoelen kunnen tot 2,25 meter uit het hart van de machine schuiven, waardoor de selecteurs maximaal 4,50 meter uit elkaar kunnen zitten. Als extra's levert Selecto een derde stoel in het midden, stikstofbollen voor demping van de stoelen, zonnedaken en een radio. Standaard kost de wagen €21.000.
Macon: zeer kleine draaicirkel
De selectiewagen van Macon heeft standaard vier aangedreven wielen en knikbesturing waarbij de achteras kan pendelen. De Daihatsu-motor van 34 pk zorgt via de wielmotor met groot slagvolume en een hoog koppel aan de wielen, voor de aandrijving. Het knikpunt van de machine bevindt zich in het midden. Dat maakt de machine spoorvolgend en zorgt voor een zeer kleine draaicirkel. De beide zitplaatsen kunnen tot maximaal 4,50 meter uit elkaar schuiven. Het rijden en stoppen kun je eveneens vanaf beide zitplaatsen bedienen. Voor dit alles vraagt Macon €20.300. Een handige extra is een transportbok om de wagen in de hefinrichting van de trekker te kunnen vervoeren.
Vlaming: inclusief schokabsorberende rijaccumulator
Vlaming levert zowel drie- als vierwielige selectiewagens. Het model MPC-4 heeft een Kubota van 25 pk die met behulp van Poclain-motoren alle vier de wielen aandrijft. De Kubota bevindt zich in een geluidsarme behuizing waardoor het geluidsniveau op oorhoogte niet meer dan 67 decibel is. Vlaming kiest voor Poclain vanwege het veel hogere koppel, belangrijk bij rijden onder natte omstandigheden en geeft hierop vijf jaar garantie. De machine heeft een spoorvolgende knikbesturing. De fabrikant monteert grote wielen in de maat 7.50 x 20 voor stabiel rijden en open wielkappen. Optioneel zijn gesloten polyester kappen leverbaar. Die kunnen niet roesten waardoor wondjes in het gewas zouden kunnen ontstaan.
De bestuurder kan de rijsnelheid traploos regelen en de aandrijving heeft een rijaccumulator die de schokken absorbeert. De elektrische stopinrichting is zowel links als rechts te bedienen. De wagen heeft een aparte parkeerrem. De grote kunststof voorraadbak van 600 liter is zijdelings te openen. De stoelen kunnen hydraulisch uitschuiven en zijn in hoogte te verstellen. Voor dit alles rekent Vlaming €22.140. Extra levert de fabrikant schaduwschermen voor goed zicht op het gewas, een hydraulische kipbak, een chauffeursstoel die naar het midden kan schuiven en eventueel een derde stoel in het midden die ook hydraulisch kan liften.
Krakei: hydraulisch verschuifbare stoelen
Krakei heeft de keuze uit een drie- of een vierwieler. De laatste, het type MP1, heeft een 18 pk motor van Kubota, die via een hydraulische rijpomp de vier wielmotoren aandrijft. De wagen stuurt via fusees de wielen van de voor- en de achteras. Hiermee biedt de MP1 als enige selectiewagen de mogelijkheid te sturen met alleen de achterwielen voor het wegtransport, vierwiel spoorvolgend gestuurd en een zogeheten hondegang waarmee op hellingen tot 15 procent verantwoord kan worden geselecteerd. De hydraulisch kippende voorraadbak heeft een laadvermogen van 750 kg. De wielen met banden in de maat 600 x 16 hebben een traploze spoorbreedteverstelling van 1,50 tot 1,80 meter. De stoelen kunnen hydraulisch tot 3 meter uitschuiven en zijn ook in hoogte te verstellen.
De bediening gaat elektro-hydraulisch waarbij de wagen ook een volledige beremming op alle vier de wielen heeft. Die kan tevens door middel van een afstandbediening worden bediend. De dieseltank met 80 liter inhoud integreert Krakei mooi in het frame van de wagen, evenals de hydrauliek olietank. Hierdoor ontstaat een zeer stabiel geheel met een laag zwaartepunt. Als extra kan Krakei de MP1 met een motor van 25 pk leveren voor zware omstandigheden. Voor een standaard vierwielige selectiewagen rekent Krakei rond €20.000 terwijl de meest complete uitvoering €24.000 kost.
Steketee: hydraulische transaxle met kettingen
Steketee produceert selectiewagens in een drie- en vierwielige uitvoering. Besturing vindt bij het vierwielige type SW 413 B plaats via een fuseegestuurde achteras, terwijl dit bij de driewieler een enkel draaiend achterwiel is. De afwijkende planten deponeer je in een grote voorraadbak tussen de twee zitplaatsen. Je kunt de bak lossen door naar voren te kippen. De driewieler heeft een eenvoudigere uitvoering dan de vierwielige wagen. De 13 pk benzinemotor komt van Briggs & Stratton en drijft de beide voorwielen door middel van een hydraulische transaxle met kettingen aan, zodat slippen wordt voorkomen. Op deze manier kun je ook onder natte omstandigheden selecteren.
De grote wielen in de maat 600 x 16 geven de wagen een groot draagvlak. De standaard spoorbreedte is 150 centimeter, maar de fabrikant kan ook andere maten leveren. De Steketee-selectiewagen is zeer eenvoudig geconstrueerd met de bedieningshendel binnen handbereik.
De twee zitplaatsen kun je traploos in hoogte en breedte (150-300 centimeter) verstellen. De rijsnelheid is traploos regelbaar van 0 tot 15 kilometer per uur, zowel voor- als achteruit. Als extra kan de fabrikant een uitvoering met drie of twee voorraadbakken en een derde stoel leveren. Voor een vierwielige selectiewagen vraagt Steketee slechts €10.200.
VSS AGRO: elektro-hydraulische bediening met joystick
VSS AGRO levert vier soorten selectiewagens, twee driewielers, de S3H13 en de S3H20, en twee vierwielers, de S4H20 en de S4H25. Alle machines, behalve de S4H25, hebben over een Briggs & Stratton-benzinemotor van respectievelijk 13 en 20 pk. De S4H25 heeft een Perkins-dieselmotor van 25 pk. Via wielmotoren van Parker vindt de aandrijving op de wielen plaats. Bij de driewielers twee of drie, bij de vierwielers beschikken alle wielen over een wielmotor. De besturing bij de modellen S3H13 en S3H20 gebeurt met het ene uit het midden geplaatste achterwiel. Beide vierwielige wagens hebben knikbesturing terwijl de standaard spoorbreedte 1,50 meter is. Je bedient de wagen elektro-hydraulisch met een simpele joystick.
Bij alle machines kunnen de stoelen hydraulisch tot 2,25 meter uit het midden schuiven. Als optie kan dat bij de S4H25 zelfs tot 3 meter. Heffen gaat ook hydraulisch, net als het kippen van de kunststof voorraadbak. Behalve bij de S3H13 die je meer als een eenvoudige uitvoering moet zien. Voor het topmodel S4H25 brengt VSS AGRO €24.000 in rekening. De S3H13, de S3H20 en S4H20 kosten respectievelijk €10.750, €17.325 en €19.025. Als handige opties levert VSS onder andere een dubbele bediening, een afstandsbediening en een vrijloop op de wielmotoren. Dat laatste biedt de mogelijkheid om de selectiewagen te slepen.
Tekst: Harold Mestrom
Beeld: fabrikanten