Belang van smaak neemt toe in groenteteelt
Syngenta's Tour of Experience
Van de drie veredelaars gaat Syngenta het verst. De laatste twee dagen van hun Open Field Demo Days die dit jaar de titel 'Tour of Experience' dragen, van 22 tot en met 26 september in Wervershoof, zijn bedoeld voor de consument. Die kan komen kijken, maar vooral proeven. Daar heeft de veredelaar een belangrijke reden voor. Brassica-specialist Joop Hof legt uit: 'We willen weten wat de klant van onze producten vindt. Op diens bord komt het uiteindelijk terecht. Zo hebben we ook direct contact met de markt.'
Bezoekers krijgen tekst en uitleg over veredeling en teelt en ze kunnen ook ter plaatse op- en aanmerkingen doorgeven. 'Die nemen wij dan mee naar onze selecteurs', verzekert Hof. Syngenta wil de groente-eters op het hart drukken dat de teelt geen kwestie is van planten, spuiten en oogsten. 'We willen laten zien dat de producten op een eerlijke manier worden verbouwd. Er zijn nogal wat vooroordelen over middelengebruik bijvoorbeeld. Die willen we de wereld helpen uit helpen. We laten ook zien hoeveel moeite het kost om het product goed in de schappen te krijgen.'
De voorlichters gaan zelfs zó ver dat ze de consument duidelijk willen maken dat het in Nederland geteelde product zijn geld meer dan waard is. En dat de tuinders verdwijnen, als de consument niet bereid is wat meer te betalen. Hof: „Het alternatief is dat de producten uit het buitenland komen, daar worden ze vast niet goedkoper van."
Het is voor het eerst dat Syngenta de consument uitnodigt. Hof weet nog niet wat hij kan verwachten. 'We kijken dit jaar hoe druk het wordt. Als het een succes is, pakken we het volgend jaar grootschaliger aan.'
Nickerson Zwaan stuurt op smaak
Nickerson Zwaan pakt het op een andere manier aan. Het bedrijf ontwikkelt een smaaktest waaruit moet blijken welke stoffen in de groenten verantwoordelijk zijn voor de smaak. Het doel is natuurlijk sturen op smaak. 'Het onderzoek verkeert nog in het proefstadium, maar we zijn met de brassica's begonnen', licht Marion Vissers namens de veredelaar toe. 'Lukt het, dan breiden we de test mogelijk uit naar andere vollegrondsgroenten.'
Het demonstratieveld van Nickerson Zwaan in Sint Maarten is relatief klein, vergeleken bij de velden van Bejo Zaden in Warmenhuizen en Syngenta tenminste. Vissers: 'Die compacte opzet past bij ons. Zo kunnen we onze klanten direct benaderen en met hen heel gericht naar een voor hen interessant product kijken.'
Op het terrein – in 't Rijpje – staat wel een tent en de klanten kunnen wel proeven, maar niet op grote schaal. 'Het gaat om de kwaliteit van het veld, niet om de grootte.'
Bejo Zaden toont trendy koolgewassen
Het contrast met de open dagen van Bejo Zaden, die bijna om de hoek worden gehouden, is groot. 'We breiden nog steeds uit', zegt woordvoerder Hennie Tesselaar. 'Natuurlijk presenteren we onze rassen. Trendy koolgewassen hebben onze speciale aandacht. We laten zien wat je met een 'purple sprout' kunt en met 'romanesco's'. De kleuren van deze producten doen het heel goed.' Als het aan Bejo ligt, wordt de markt voor groenten met aparte kleuren groter. 'Daarom hebben we een tent ingericht met voorbeelden van deze groenten.'
Kleurige kool
Ook Syngenta heeft de kleuren hoog in het vaandel. De oranje bloemkool voor de voetbalfans en de liefhebbers van kleurige salades was al bekend; nu is er ook oranje chinese kool. Het kleurenpalet van de bloemkool is uitgebreid met groen en paars. Hof: 'Die kleuren komen echt via veredeling in de groenten. Er zijn geen kleurstoffen in gespoten. Ze doen het heel goed in salades. We hebben nu ook een rode kool die niet bloedt na het snijden. Zo is hij ook te gebruiken in mixen. Eerder verkleurde de hele mix, als er rode kool in zat.'
Lezingen
Behalve smaak en kleur en een kennismaking met de nieuwste rassen wil Bejo Zaden de bezoekers méér meegeven. Tesselaar: 'Daarom is er een aantal lezingen. We leggen bijvoorbeeld uit hoe onze uienveredeling werkt, hoe we de zaadkwaliteit hoog houden en hoe de biologische veredeling werkt. Onze eigen veredelaars vertellen erover, maar we laten ook Jan Feersma-Hoekstra van Agritron aan het woord over bodemmanagement. Dat vinden wij een belangrijk onderdeel van de teelt en het is een leuk extraatje.'
Mechanische oogst
Zowel Syngenta Seeds als Bejo Zaden heeft mechanisatiedemonstraties. In Warmenhuizen rijden plant- en schoffelmachines en trekkers met frees rond. Op het veld in Wervershoof is de mechanische oogst van verschillende koolsoorten te zien. Industriegroenten en de teelt voor de snijderij krijgen van Syngenta apart aandacht met een veld voor industrierassen en een veld met rassen die geschikt zijn voor de snijderij.
Op het veld van Nickerson Zwaan treden wederom tuinders in de 'bloemkoolring'. Gewapend met een krat en een mes gaan ze met elkaar de strijd aan in de groente. Wie het snelst en netst oogst, wint de bloemkooloogstwedstrijd.
Syngenta's nieuwe rassen
Syngenta Seeds heeft een veld dat de veelzeggende naam Sneak Preview draagt. Daarop staan rassen onder nummer. Die brengt het bedrijf waarschijnlijk de komende drie jaar op de markt. Tenminste, als de tuinders er belangstelling voor hebben. Het gaat om nieuwe spruitkool, sluitkool, savooiekool, bloemkool en chinese kool. Ze onderscheiden zich door kleur, smaak, verwerkingsgemak en toleranties.
Slaspecialist Tobias Kil: 'We presenteren nieuwe varianten van onze makkelijk te oogsten en te snijden sla: de twee eikebladslarassen Ogini en Ougini en in ons Fantastica-segment de Redfun en Funjazz. Uiteraard is er speciale aandacht voor de bremiaresistentie. De rassen hebben natuurlijk resistentie; tot en met fysio 26.'
Bejo's nieuwe rassen
Bejo zet de volgende gewassen en rassen in de schijnwerpers: het compacte andijvieras Frios voor versmarkt en snijderij, spruitkoolras BE 2768 voor de oogst in oktober (met spruiten in de maat van 30 tot 40 millimeter), de rode kool Klimaro voor bewaring, versmarkt en industrie en de Travero voor hoge plantdichtheden bij kool van 1 tot 2,5 kilo, de witte kool Sircon voor de middellange bewaring (maar ook geschikt voor vers en industrie) en de radicchio rosso Rossini voor de late herfst. Dit ras is redelijk bestand tegen nachtvorst. Aandacht is er ook voor de meeldauwresistente ui Hylander (middellaat), de spruittolerante Hybound (middelvroeg) en de rode ui Red Tide (iets vroeger dan de Red Baron).
In de prei heeft Bejo twee nieuwkomers: de donkere zomerprei Jumper en de vroege herfstprei Surfer.
In de peen staan Nerja en Niland centraal. Nickerson Zwaanpartner Clause presenteert de bloemkool Octopus voor de oogst van half september tot en met november.
Tekst: Hans van der Lee
Beeld: Agrio, Dick Breddels, Syngenta