Duitsland teelt 20 procent biopeen
De Duitsers timmeren hard aan de weg, aldus Pieter Gabriëls van Bejo Samen GmbH. 'Het Duitse areaal peen groeit. Sinds 2005 komt er jaarlijks 2 procent bij. Daarmee is het land meer zelfvoorzienend geworden, maar de import uit Nederland neemt nog steeds toe.' Het biologische assortiment verdringt de gangbare producten. Het marktaandeel is 20 procent en dat stijgt.
Dit komt grotendeels doordat enkele discounters niet anders aanbieden. Gabriëls: 'Biologische wortelen staan op de eerste plaats van alle groenten. Israël heeft daar flink aan bijgedragen.'
Volgens hem liggen er voor Nederland kansen in de convenience producten, zoals de keuken-klare salades. Duitse consumenten zijn traditioneel. Tweederde van de producten die ze kopen is vers, nog geen kwart is diepvries en slechts 10 procent bestaat uit conserven.
Volgens hem liggen er voor Nederland kansen in de convenience producten, zoals de keuken-klare salades. Duitse consumenten zijn traditioneel. Tweederde van de producten die ze kopen is vers, nog geen kwart is diepvries en slechts 10 procent bestaat uit conserven.
Kansen voor Nederlandse peen
Ook ziet Gabriëls kansen voor Nederlands peen in de zomer. 'Van week 15 tot en met week 24 zit er een gat in de aanbieding van peen. Juist dan kun je de consument verleiden met salades en snacks.'
Telers die aan Duitsland leveren, moeten zich de bovenwettelijke residunormen realiseren. 'De strenge eisen van retailers hebben niets te maken met risico's voor de consument', legt Aaldrik Venhuizen van Agrifirm uit. 'Maar ze hopen daarmee niet negatief in het daglicht te komen met residuen van landbouwgif waar NGO's groenten en fruit op controleren.'
Tekst: Clarisse van der Woude