Grote opkomst bij nationale peendag in Emmeloord
Gatenvullers
Een andere aspect voor de lage opbrengstprijs is dat Nederlandse telers de 'gatenvullers' van de markt zijn. Schilder: 'Versgerooide wortelen uit het buitenland zijn beter van kleur en volgens sommigen smaakvoller. Wanneer de opbrengst in Zuid-Europa goed is, hebben die landen onze peen niet nodig.'
Voor Anton Haakma van Agri-Bemiddeling is het duidelijk hoe een betere opbrengstprijs verkregen kan worden: 'Prijsdiscounters, dit zijn supermarkten zoals Aldi of Lidl, zorgen voor de prijsreductie. De consument verkiest deze winkel omdat er goedkope producten liggen, maar supermarkten hoeven niet aan allerlei eisen te voldoen. Daar zie je geen gekoelde vitrine waar de wortelen bewaard worden, met als gevolg dat de peen ligt te broeien. Hier moeten we als producent harder tegen optreden. Daarnaast is mijn ervaring dat een duurder product juist de verkoop stimuleert, met betere opbrengstprijzen tot gevolg. Ga daarom niet snel met goedkope afzetkanalen in zee.'
Wortelopbrengst
Ook Hendrik Eerkens van Agrifirm geeft tips aan telers, maar dan over bemesting en gewasbescherming. 'De beste wortelopbrengst wordt verkregen bij een stikstofgift van 120 tot 130 kg en een kaliumgift van 350 tot 400 kg, beide verspreid over drie giften. Met de wetenschap dat de wortel pas 50 dagen na zaaien begint met de opname van stikstof, kan de stikstofgift aan de basis terug naar 30 tot 40 kg, in plaats van 50 tot 60.' Schilder vindt dat de N-gift tegenwoordig te laat wordt gegeven. 'Een gift eind augustus, begin september is te laat. De peen rijpt dan onvoldoende af met kans op meer rooibeschadiging tot gevolg. Daarnaast komt de smaak minder tot zijn recht.'
Enkele nieuw toelaatbare bestrijdingsmiddelen waar Eerkens over te spreken is zijn: Amistar (kosten 75 euro/hectare), Flist (kosten 65 euro/hectare), Score (kosten 40 euro/hectare) en Horizon (kosten 38 euro/hectare). Eerkens benadrukt dat telers Horizon aan de basis moeten geven, omdat dit middel curatief werkt tegen meeldauw en altenaria.
'Samen op de markt'
Cees van den Heijkant van à Bon houdt de bezoekers een spiegel voor. Zijn openingszin luidt: 'Ik ben niet enthousiast over u! Er heerst te veel een 'ieder voor zich'-mentaliteit in de sector. Ook is er geen enkele binding met de afzet. Voor een goede toekomst wil ik dan ook het volgende aandragen: stap af van het 'wij-zij'-gevoel, maar creëer een 'samen op de markt'-gevoel. Dan staat men ook sterker naar bijvoorbeeld supermarktketens toe. Verder vind ik dat veredelaars beter zaad moeten produceren, want bij welk ander gewas komt nog tien tot dertig procent tarra voor?'