Tips om heftruck in topconditie te houden
Veel van de onderhoudswerkzaamheden aan de heftruck kunt u zelf doen. Voor handelingen waarvoor specialistische kennis of gereedschap nodig is, biedt de dealer uitkomst. Sowieso is het verstandig om de heftruck jaarlijks te laten keuren en het grote onderhoud ook te laten uitvoeren.
Handleiding
Hebt u hem nog, de handleiding van uw heftruck? De handleiding is een belangrijk document, omdat hierin de onderhoudsintervallen en attentiepunten ten aanzien van het onderhoud staan. Ontbreekt de handleiding bij een (gebruikte) heftruck, bestel er dan een bij de dealer. Vraag de dealer sowieso welke olie- of vloeistofsoort de heftruck gebruikt, zodat wordt bijgevuld met dezelfde vloeistof of één die ermee mag worden gemengd.
Motor
De motor en de motorruimte moeten regelmatig worden schoongemaakt. Een vuile motor kan namelijk slecht warmte kwijt en raakt dus sneller oververhit. Nadeel van een vuile motor is ook dat lekkages moeilijker zijn vast te stellen. En vergeet niet dat vuil en olieresten de kans op brand vergroten.
Controleer het oliepeil van de motor dagelijks. Te weinig olie kan resulteren in ernstige inwendige motorschade en zelfs een vastloper. Op het dashboard zit een lampje dat gaat branden wanneer de smeerdruk te laag is. Een brandend lampje is een noodkreet van de motor. Schakel de motor in zo'n geval direct uit. Brandt het lampje, maar weet u zeker dat de olie op peil is? Zet de heftruck dan toch direct stil. Het smeersysteem heeft dan onvoldoende druk, bijvoorbeeld als gevolg van een kapotte oliepomp.
Nog een belangrijke motorvloeistof is het koelmiddel. Op het koelvloeistofreservoir staat het gewenste niveau aangegeven. Zorg dat het niveau altijd tussen de min. en de max. zit. Controleer het koelvloeistofniveau tegelijk met het olieniveau. Doe dit elke dag.
Luchtfilter
Sommige heftrucks vallen in negatieve zin op doordat ze meer dan normaal roken. Dit is meestal het gevolg van een sterk vervuild luchtfilter. Na demontage van zo'n luchtfilter zult u meestal een enorme berg stof en ander vuil oogsten. Wat veel akkerbouwers niet weten, is dat een luchtfilter uit twee delen bestaat: een buitenelement en een binnenelement. Dit filter voorkomt dat er bij beschadiging van het buitenfilter vuil in de motor komt. Het buitenfilter moet elke 50 uur worden schoongemaakt. Doe dit met een blaaspistool en perslucht. Blaas het filter van binnen naar buiten schoon.
Perslucht bewijst ook goede diensten bij het reinigen van de radiateur. Een schone radiateur zorgt voor een gestroomlijnde luchtdoorlaat en een goede koeling. Blaas de radiateur door met gematigde druk. Zijn er radiateurlamellen verbogen? Zet die dan voorzichtig recht.
Hydraulieksysteem
Elke 50 uur even controleren: het niveau van de hydraulische olie. Bij het controleren moet de mast van de heftruck op de grond staan. Wanneer er te weinig olie in het hydraulieksysteem zit, komt de hefmast niet hoog genoeg tijdens het heffen. Dat is onhandig en ook schadelijk. Een hydrauliekpomp die zonder olie draait, kan kapot lopen. Een dure reparatie is het gevolg.
Lepels
Door het schuren over de grond slijten de lepels van de heftruck. Te ver afgesleten lepels buigen sneller. Ze kunnen breken en zo voor levensgevaarlijke situaties zorgen. Voor het controleren van de slijtage van de lepels geldt de volgende maatstaf: de lepel mag ter hoogte van de 'hak' niet meer dan 10 procent zijn afgesleten. De oorspronkelijke dikte van de hak is gelijk aan de dikte van het rechtopstaande deel van de lepel. Nog een aandachtspunt: de lepelvergrendeling. Is de vergrendeling defect? Laat deze dan direct repareren om te voorkomen dat de lading in een bocht van links naar rechts kan schuiven. Schuift de lading wel, dan laten de gevolgen zich raden.
Advies: pak zware objecten, zoals een kipper, niet met één lepel op, maar werk met een bok of een hulpstuk dat de kracht over beide lepels verdeelt. Hierdoor wordt voorkomen dat de lepels te zwaar worden belast of dat ze verbuigen en een ongelijke stand aannemen ten opzichte van elkaar.
Mastrollen en hijsketting
De mastrollen geleiden de verschillende mastdelen ten opzichte van elkaar en zijn voorzien van lagers. Bij versleten lagers lopen de rollen vast en blijven ze stilstaan. Gevolg is dat de rol inslijt op de mast en de mast na verloop van tijd steeds meer speling krijgt. De mast gaat dan 'klapperen' wanneer hij gedeeltelijk of helemaal is uitgeschoven. Om slijtage aan de mast te voorkomen werpt u elke 50 uur een kritische blik op de conditie van mastrollen. Kijk of ze goed rollen, zonder onregelmatigheden.
Een ander onderdeel van de mast zijn de hijskettingen. Hun conditie is essentieel voor veilig werken. Bedenk dat een versleten hijsketting kan breken, waarna de lading een vrije val maakt. De ketting moet regelmatig worden gesmeerd. Dat kan met olie of kettingspray. Maak de ketting na het smeren met behulp van een doek goed droog om te voorkomen dat hij veel vuil aantrekt. Een vuile ketting zal sneller slijten.
Advies: laat de dealer de conditie van de hijskettingen van uw heftruck vaststellen. Dit moet jaarlijks tijdens de keuring met behulp van speciaal gereedschap gebeuren. De dealer is ook degene die de ketting kan vervangen.
Stuurinrichting
U kunt de stuurinrichting het beste controleren en smeren, wanneer de achterzijde van de heftruck is opgekrikt. Voordeel van deze werkwijze is dat (eventuele) speling op stuurstangen, fusees, stuurcilinder en stuurkogels goed voelbaar is. Bovendien komt het vet aan de zijde van het lager waar de slijtage plaatsvindt. Staat de heftruck weer met vier wielen op de grond? Trek dan de wielbouten even goed na. Zeker bij een nieuwere heftruck willen ze nog wel eens los gaan zitten.
Rookt de heftruck sterk? Grote kans dat het luchtfilter vol stof zit. De motor kan dan onvoldoende zuurstof aanzuigen. Reinig het luchtfilter elke 50 uur.
Met een rolmaat of duimstok kunt u eenvoudig de slijtage van de lepels vaststellen. De hak moet minimaal 90 procent zijn van de dikte van het rechtopstaande lepeldeel. Lepels gaan langer mee wanneer ze tijdens het rijden ver genoeg worden opgetild.
Tekst: Erik Roelofs
Beeld: Ingrid Zieverink