TLN manipuleert remproef met trekker
In een begeleidende film wordt met remproeven 'bewezen' dat de vrachtauto beter remt dan de landbouwtrekker. De test is echter misleidend omdat gebruik wordt gemaakt van onjuiste afstelling van de remmen.
Remproeven
TLN en RAI Vereniging hebben afgelopen maart op de testbaan bij de RDW in Lelystad remproeven uitgevoerd met een vrachtauto en een trekker met kipper. Het terreingewicht van beide combinaties was 44 ton. De film suggereert dat de remweg van de trekker bij een snelheid van 25 km/uur 10 meter langer is en bij 50 km/uur zelfs 35 meter langer is dan die van de vrachtauto.
Geen praktijksituatie
Bijzonder aan de proef is dat niet is uitgegaan van een praktijksituatie, maar dat is gekeken naar de laagste toegestane wettelijke remvertraging. Hiertoe is de remcapaciteit van de vrachtauto en van de trekker teruggebracht naar 5 respectievelijk 2,4 m/s2. Logisch dat de trekker een veel langere remweg heeft dan de vrachtauto. Het levert weliswaar spectaculaire verschillen in remweg, maar heeft niets te maken met de remvermogens in de praktijk. Veel en wellicht zelfs alle trekkers hebben in dit segment een remvertraging die tussen de 3 en 5 m/s2 ligt. Deze gegevens zijn afkomstig uit de officiële TÜV-keuringen voor toelating in Duitsland.
Erger is nog dat TLN en RAI Vereniging hun huiswerk niet goed hebben gedaan. De minimale wettelijke vertraging voor een vrachtauto is 4,5 m/s2. Voor een trekker die harder kan dan 30 km/uur is de minimumrem-eis 3,1 m/s2.
Verbazing over videobeelden
Kipperfabrikanten in Nederland en België verbazen zich volgens Cumela over de beelden. Als TLN zich in de proef wil houden aan de minimumrem-eisen die horen bij een snelheid van 25 km/uur, moet ze zich ook houden aan de maximumsnelheid voor trekkers van 25 km/uur. Maar 50 km/uur bij een lage remvertraging levert natuurlijk 'mooiere' beelden op. Cumela Nederland vindt de remproef dan ook manipulatie van de praktijk. Zeker omdat ze voorbij gaat aan de Nederlandse wetgeving waarin voor voertuigen die harder kunnen dan 30 km/uur geldt dat ze een minimumremvertraging van 3,1 m/s2 moeten hebben.
Klik hier voor de video.