'C1000 aardappels zonder rasnaam verkopen als een trein'
Op de website AGF.nl staat onderstaand commentaar te lezen over de aardappelactie van C1000. "Er is nauwelijks een consument te vinden die de aardappelen ook als ras uit elkaar kan houden, laat staan herkennen. De consument maalt niet om de 'merkloze' C1000 aardappelactie, die loopt als een trein."
"Het gaat om kruimige aardappelen zonder naam. Dus raden maar van welk ras ze zijn. We zagen dat laatst ook al bij de Lidl waar men rasloze naamloze aardappelen aan de man bracht. We hoorden een aardappel deskundige zeggen dat aardappelsorteerbedrijven een hekel hebben aan al die verschillende rassen want dat is lastig werken. Ze hebben eigenlijk ook de pest aan al die veredelingsbedrijven die telkens weer met een nieuw ras op de markt komen want dat betekent weer meer namen waar ze rekening mee moeten houden.
"We zagen het met eigen ogen want de originele merkverpakking was verbruikt en er werden nu ook 10 kg verpakkingen aangeleverd in een anoniem netje. We zagen dames van wie we dat, gerekend naar hun uiterlijk en uitstraling, niet hadden verwacht begerig met een 10 kg zak sjouwen richting kassa. Sommigen maakten om de laatste zakken bijna ruzie."
Ja, zei de filiaalhouder, de telers, die klagen, zouden maar al te graag hun aardappelen hier brengen als we ze 5 cent de kilo zouden bieden en dat geldt ook voor de uien want de prijzen voor de telers zijn dit jaar abnormaal laag. Ze moeten ons niet scheef aankijken wanneer C1000 ze nu gewassen, gesorteerd en verpakt aanbiedt voor 10 cent de kilo. Zo komt de aardappel weer positief in de belangstelling van de consument."
Drie categorieen
De reguliere handel, verpakking en sorteerbedrijven classificeren de aardappelen liever in drie categorieën: vastkokend, kruimig en friet. Dat verwerkt gemakkelijk en er is nauwelijks een consument te vinden die de aardappelen ook als ras uit elkaar kan houden, laat staan herkennen. De 10 kg stunt bij C1000 in Halsteren en elders in het land liep als een trein. Toen we bij toeval de filiaalhouder tegen het lijf liepen, klaagde hij dat hij bijna door zijn voorraad heen was. Hij kreeg er ook geen meer die dag want de sorteerbedrijven en de transportbedrijven konden landelijk niet meer aan de enorme gulzige vraag voldoen."
Ruzie maken
"We zagen het met eigen ogen want de originele merkverpakking was verbruikt en er werden nu ook 10 kg verpakkingen aangeleverd in een anoniem netje. We zagen dames van wie we dat, gerekend naar hun uiterlijk en uitstraling, niet hadden verwacht begerig met een 10 kg zak sjouwen richting kassa. Sommigen maakten om de laatste zakken bijna ruzie."
Telers die klagen
Ja, zei de filiaalhouder, de telers, die klagen, zouden maar al te graag hun aardappelen hier brengen als we ze 5 cent de kilo zouden bieden en dat geldt ook voor de uien want de prijzen voor de telers zijn dit jaar abnormaal laag. Ze moeten ons niet scheef aankijken wanneer C1000 ze nu gewassen, gesorteerd en verpakt aanbiedt voor 10 cent de kilo. Zo komt de aardappel weer positief in de belangstelling van de consument."Tekst: AGF, Dichtbijbergenopzoom.nl
Meer soortgelijk nieuws lezen?
Sloot dit artikel goed aan bij jouw behoefte? Wellicht is/zijn de volgende site(s) dan ook interressant voor jou: