Opnieuw hogere brandstofkosten loonbedrijf
De brandstofkosten voor loon- en grondverzetbedrijven zijn vorig jaar opnieuw fors gestegen. Dit blijkt uit onderzoek van brancheorganisatie Cumela Nederland.
In 2010 bedroeg het aandeel brandstofkosten op een gemiddeld bedrijf 12,2 procent van de bruto marge. Naar verwachting stijgt dit in 2011 tot boven de 14 procent. De dieselprijs is het afgelopen jaar geleidelijk geklommen en lag heel 2011 steeds hoger dan in 2010.
Naast brandstofkosten zijn arbeids- en machinekosten grote kostenposten voor de ruim 3.000 ondernemingen in groen, grond en infra in Nederland. Deze drie kostenfactoren bepalen grotendeels het bedrijfsresultaat. 'Het is lastig te voorspellen hoe de gasolieprijs zich in de loop van 2012 verder zal ontwikkelen. Dit jaar is in ieder geval gestart met een brandstofprijs die nog nooit eerder zo hoog lag', aldus Hannie Zweverink, directeur belangenbehartiging van Cumela Nederland.
Naast brandstofkosten zijn arbeids- en machinekosten grote kostenposten voor de ruim 3.000 ondernemingen in groen, grond en infra in Nederland. Deze drie kostenfactoren bepalen grotendeels het bedrijfsresultaat. 'Het is lastig te voorspellen hoe de gasolieprijs zich in de loop van 2012 verder zal ontwikkelen. Dit jaar is in ieder geval gestart met een brandstofprijs die nog nooit eerder zo hoog lag', aldus Hannie Zweverink, directeur belangenbehartiging van Cumela Nederland.
Vervangingswaarde
Uit informatie van meerdere machine-importeurs blijkt dat de vervangingswaarde van nieuwe machines in 2011 is gestegen is met gemiddeld 2,7 procent, aldus Cumela Nederland. De machine-industrie verklaart de gestegen prijzen door hogere kosten voor staal, hydrauliek en banden. Daarnaast zijn de kosten voor energie en arbeid gestegen.
De loonkosten zijn vorig jaar 2,3 procent gestegen voor arbeidsovereenkomsten korter dan 1 jaar en 2,6 procent voor contracten langer dan 1 jaar. In de periode 2009 tot 2012 stegen de loonkosten met 4,9 tot 5,6 procent afhankelijk van het soort contract.