41 procent Belgische boeren actief op Facebook, YouTube etc
28,7 procent van de respondenten geeft te kennen dagelijks of wekelijks op één of meerdere Social Media platformen actief te zijn. Hiervan maakt 65,1 procent gebruik van Facebook, gevolgd door 60,3 procent YouTube gebruikers. Op de derde plaats is Google Plus te vinden (26,2 procent). Van de boeren en tuinders die Social Media gebruiken, heeft 5,6 procent een Twitter account.
Zakelijke informatiebron
Het merendeel van de land- en tuinbouwers (54,8 procent) geeft aan Social Media zowel zakelijk als ook privé te gebruiken. De sociale netwerken worden voornamelijk geraadpleegd voor het volgen van algemeen agrarisch nieuws (78,4 procent) en nieuws over producten en machines voor de agrarische markt (67,6 procent). Bijna een kwart van de Belgische gebruikers geeft aan middels deze kanalen contacten te onderhouden met fabrikanten en de tussenhandel van agrarische benodigdheden en machines. 37,4 procent van alle respondenten is geïnteresseerd om via Social Media informatie van leveranciers te ontvangen.
Geen tijd, geen nut
Gebrek aan tijd (29,8 procent) en de voordelen ervan niet te zien (29,3 procent), zijn de voornaamste redenen die respondenten opgeven om niet op Social Media netwerken actief te zijn.
Tekst: AgriDirect