Smaak belangrijker dan verpakking
![](http://d3ncyx4db87lab.cloudfront.net/91/204/2b5da2c54.-detail.jpg)
Nederlandse consumenten waarderen het als de verpakking van levensmiddelen de herkomst van het product vermeldt. Ze vinden die informatie interessant, maar zullen er hun keuze niet beslissend door laten beïnvloeden. Daarvoor kijken ze toch eerder naar smaak, prijs en gezondheid.
Dat blijkt uit het onderzoek 'Herkomst in de supermarkt; Consumenten over de rol van herkomst bij hun voedselaankopen' van het LEI, onderdeel van Wageningen UR.
Regio
Aandacht voor de herkomst van een product heeft niet voor alle consumenten dezelfde betekenis. Vaak wordt daarbij gedacht aan het land van herkomst, maar het kan ook gaan om een regio, een streek of een bepaalde groep boeren.
Vooral op verse producten wordt de vermelding van de herkomst gewaardeerd. Op zulke producten, zoals vlees en vis, groente, fruit en zuivel, wordt de laatste tijd ook inderdaad de herkomst door consumenten gezien.
Tekst: ANP
Beeld: Wikipedia