LTO: Lenteakkoord is nodig

Speciale aandacht ging voor de agrosector uit naar de voorstellen voor compensatie voor het schrappen van de rode diesel en de extra 200 miljoen euro voor natuur. Maar over de preciese uitwerking van een en ander is nog onduidelijkheid.
Renteverhoging
Voorzitter Albert Jan Maat van LTO Nederland vindt bovenal dat financiële stabiliteit voorop moet staan. ‘Er is nog werk aan de winkel. Nederland loopt anders het risico op renteverhoging en dat is wat ons betreft uit den boze. Simpelweg omdat onze boeren en tuinders relatief veel lenen en onevenwichtig zwaar getroffen zouden worden door renteverhoging.’
LTO heeft samen met natuur- en landschapsorganisaties een stevige lobby gevoerd om de extra 200 miljoen voor natuur goed te besteden. De vergoedingen voor agrarisch natuurbeheer worden verhoogd, waardoor de indexering van deze vergoedingen weer in beeld is gekomen. Bovendien komt er extra geld voor hydrologische maatregelen in Natura 2000 gebieden, waardoor ontwikkeling van agrarische bedrijven mogelijk wordt.
Rode diesel
De in het Lenteakkoord gekozen richting voor verduurzamen, onderschrijft LTO. Voorzitter Maat is echter minder tevreden met het bedrag dat hiervoor wordt uitgetrokken. LTO Nederland heeft geknokt voor compensatie voor rode diesel en dat heeft deels resultaat opgeleverd. De voorgestelde compensatie is echter nog onduidelijk. Hierover zal overleg worden gevoerd met het kabinet.