Meer ouderen naar boerderijwinkel

Twintig procent van de mensen ouder dan 65 jaar geeft aan een boerderijwinkel te bezoeken, tegen 12 procent van de leeftijdscategorie 18 tot 34 jaar. Wat de exacte reden hiervan is, kunnen de onderzoekers niet aangeven. Mogelijk heeft het te maken met de hoeveelheid beschikbare tijd, maar het kan ook iets zeggen over de relatie die jongeren hebben met voedsel – dat komt toch uit de supermarkt – aldus de onderzoekers.
Van plan
Zestien procent van de Nederlanders is in de afgelopen maand naar een boerderijwinkel geweest. Van de 84 procent die niet is geweest, geeft meer dan 45 procent aan ook in de toekomst niet van plan te zijn naar een boerderijwinkel te gaan. Verder geeft 39 procent aan dit in de toekomst nog wel van plan zijn.
Coöperatie
Steeds meer boeren verkopen hun producten direct aan consumenten en Landwinkel, een coöperatie van 85 boeren die wil doorgroeien naar 120 boeren met een professionele landwinkel in 2015. Voor de boer is de landwinkel een manier om meer te verdienen en in direct contact te komen met de eindgebruiker van zijn producten. Voor de consument een manier om verse en lekkere producten direct van de boer te kopen.
Impact
10 procent van de respondenten heeft afgelopen maand eenmaal een boerderijwinkel bezocht, 6 procent bracht meerdere keren een bezoek. Gegeven de volumes die Nederlandse boeren en tuinders produceren lijkt dit percentage te klein om impact te hebben. Aan de andere kant vertegenwoordigen deze 16 procent respondenten wel een achterban van 2,7 miljoen consumenten. Stel dat 10 procent van de boeren en tuinders in een eigen winkeltje verkopen (10 procent van de 70.000 boeren en tuinders) dan betekent dat per boer per maand een afzet naar 385 consumenten (een klant representeert gemiddeld meerdere consumenten).