Duitser grootste fan van asperge

Van de Duitse consumenten zegt 64 procent asperges zeer lekker te vinden. Nog eens 20 procent scoort de gezonde groente met ‘lekker’. In Nederland en het Verenigd Koninkrijk valt de asperge ook goed in de smaak. Van de Nederlandse consumenten vindt 70 procent de asperge (zeer) lekker. In het Verenigd Koninkrijk is dit percentage 66.
Kopen
De Duitse consumenten kopen ook het meest frequent asperges in het seizoen, 28 procent koopt ze eens per week. In Nederland en het Verenigd Koninkrijk is het aandeel dat bijna nooit asperges koopt vrij groot. De belangrijkste reden om geen asperges te kopen is dat men ze niet lust.
Ook de prijs speelt een rol. Veel consumenten vinden asperges duur. In Nederland geeft zo’n 27 procent aan ze daarom wel eens niet gekocht te hebben. Aanbiedingen worden dan ook het meest genoemd als mogelijke actie om de consumptie van asperges te verhogen. Voor Duitse consumenten is de kwaliteit vaker een reden om niet te kopen (31 procent).
Associaties
Duitse en Nederlandse consumenten zien asperges als seizoensproduct in de lente. Andere associaties met asperges: lekker, voorjaar, seizoen, gezond en smakelijk. Engelse consumenten eten doorgaans groene asperges, geen witte. Daarvoor geldt in veel mindere mate dat het een seizoensproduct is.
Ook de bereiding is meer divers. Meer dan 80 procent van de Nederlandse en Duitse consumenten kookt de asperge. In het Verenigd Koninkrijk kent de bereiding meer variatie met roerbakken, stomen en grillen.