Peentjes zweten bij transportcontroles
Henk van Veen staat met collega Gezinus van der Scheer in de startblokken. Op 15 kilometer voor de laatste parkeerplaats voor de grens met Duitsland zien zij een wagen naderen, één van hen start de auto van de NVWA (Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit). De bijrijder checkt op de laptop of laad- of losmeldingen bekend zijn over het transport. Als het interessant lijkt, gaan ze erachteraan. Ze halen de vrachtwagen in, geven hem een volgsignaal en vervolgens een stopteken.
Nachtelijke uren, vergisters en stinkende uien
De chauffeur verblikt of verbloost er niet van. „De transportwereld is gewend aan controles”, zegt Henk van Veen van het vervoersteam. De lading stinkt. Niet omdat er iets mankeert aan de papieren die de chauffeur overhandigt aan de NVWA’ers. Ook niet omdat er anderszins gesjoemeld zou zijn met bijvoorbeeld data, maar omdat het uien betreft. Uien die, helaas voor de teler, op weg zijn naar een Duitse vergister. De container gaat weer dicht en de lading die voor Duitse maatstaven te zwaar is, vervolgt zijn weg.
Vaste mest, wortelen en lege wagens
Met de volgende vrachten, voornamelijk wortelen, die de inspecteurs van de weg halen is niets mis. „De controles werken vooral preventief”, zegt Henk van Veen. Eigenlijk checkt het vervoersteam van de NVWA meer de transportwereld dan de akkerbouwers zelf. „Wat we ook doen is de lege vrachtwagens voor drijfmest aanhouden. Pas ná het lossen staat namelijk de losplaats ingevuld en die kunnen we checken in het dossier. Het gebeurt nogal eens dat varkens- of kippenmest uit overschotgebieden niet bij een akkerbouwer maar bij een melkveehouder in bijvoorbeeld Friesland terecht komt. Deze krijgt de mineralen dan niet op naam en dat kan niet”, zegt Van Veen. De opgegeven transportdatum van een volgende vracht klopt niet; dat maakt controle lastig. „Dit bedrijf krijgt dus een boete.” Van Veen weet dat dit vaak komt omdat de vervoerder in verband met de transportkosten verzekerd wil zijn van een lading voor de terugweg. Dan kiest hij een andere dag of een niet opgegeven losplaats, dichtbij de laadplaats voor een terugvracht. „En omdat wij ervoor zijn om de Nederlandse export van mest veilig te stellen en Duitse deelstaten ook met een teveel kampen, proberen we middels deze controles te zorgen dat Nederland zijn eigen glazen niet ingooit.”