Nederlandse bietencampagne ten einde: meer tarra, minder suiker
Het gemiddelde suikerpercentage komt deze campagne uit op 15,7 procent. Met gemiddeld 16,3 procent hadden de bieten afkomstig van de Groningse veen en zandgronden het hoogste suikergehalte. Daarentegen bevatte de bieten uit de kop van Noord-Holland met 14,8 procent de minste suiker.
Tarra
Het percentage tarra steeg van 8,2 procent in de eerste week van oktober naar uiteindelijk gemiddeld 12,4 procent over de hele campagne. Sinds de tweede helft van oktober nam het tarrapercentage, door de aanhoudend natte weersomstandigheden, gestaag toe. Het hoogste tarrapercentage werd met 25 procent gemeten in de eerste week van januari bij bieten afkomstig uit de kop van Noord-Holland.
Aan de bieten gerooid op de akkers in de Kop van Zuid-Holland hing met gemiddeld 16,2 procent de meeste tarra over de hele campagne. Aan de bieten uit Midden-Limburg en de Peelregio kleefde deze campagne de minste tarra: ‘slechts’ 9,4 procent gevolgd door de bieten uit de Kempen met 9,7 procent. De gemiddelde winbaarheid bedroeg dit seizoen 89,4.
Campagne vol uitdagingen
In een korte terugblik omschrijft Cosun de campagne van 2023-2024 als een vol uitdagingen. De belangrijkste factor waren de weersomstandigheden gedurende de teelt tot en met de oogst. Het begon met een koud en laat voorjaar. Door de late zomer met een natte juli en augustus maand ontwikkelde de biet zich meer op wortelgroei en minder op suikergehalte. Bijzonder natte omstandigheden vanaf half oktober tot de periode met vorst zorgden ervoor dat een grote inzet van loonwerkers en telers gevraagd werd om de bieten geoogst te krijgen. Door de nattigheid was de verlading van suikerbieten op onverharde plaatsen vaak lastig.
Vorst
De vorst in januari zadelde de teler, loonwerker en Cosun op met de volgende uitdaging. Op dat moment bevonden zich nog circa 6.500 hectare bieten in de grond. Met name door een hogere wortelopbrengst (86 ton in plaats van 80 ton per hectare) in combinatie met meer storingen, mede veroorzaakt door vorstbieten, duurde de suikerbietencampagne ruim 14 dagen langer.
Door deze langere termijn hadden telers en hun loonwerkers meer ruimte om hun bieten te rooien en aan te voeren. Cosun besloot bovendien om suikerbieten met vorstschade onder bijzondere voorwaarden te accepteren en versneld te verwerken. Dit alles in het belang van het collectief.
CO2-reductie
Elk jaar vervoeren we bieten per schip om vrachtwagentransport op de weg te verminderen. In de vorige twee campagnes ging het om een reductie van in totaal 32.660 ritten. Deze modal shift past in de bedrijfsstrategie om de CO₂-uitstoot te reduceren. De resultaten van de meest recente campagne maakt Cosun binnenkort bekend. Naast CO2-reductie draagt Cosun met haar modal shift ook bij aan de ontlasting van de A58 en de A2.
Sinds 2023 heeft alle door Cosun ingekochte elektriciteit een groen certificaat. Daarnaast draaien de specialiteitenfabrieken in Roosendaal en Puttershoek op zonne-energie die Cosun zelf opwekt. Het streven is om in 2030 de CO₂-uitstoot van haar fabrieken met 50 procent te verlagen ten opzichte van 2018.