Veldleeuwerik wil fors opschalen

Duurzame frites
Naast de productie van duurzame suiker, brouwgerst en aardappelen zijn de piketpalen nu uitgezet voor de productie van duurzame frites. Samen met de verwerkers Lamb Weston, Farm Frites en Aviko en de Koninklijke Horeca Nederland gaat Veldleeuwerik onderzoek doen naar een duurzame fritesketen.
De eerste stap is nu een markt- en consumentenonderzoek waaruit moet blijken waar de markt om vraagt als het gaat om duurzame frites. Als het onderzoek positief uitvalt, zullen deze frites op zijn vroegst na de oogst van 2013 op de markt komen.
Veldleeuwerik-app
Om al deze producten af te zetten, komt er binnenkort een Veldleeuwerik-app die consumenten voorlichting gaat geven over de producten die ze hebben gekocht. Op elk product in de winkel dat is geproduceerd via de Veldleeuwerikmethodiek komt een QR-code, die consumenten via hun mobiele telefoon leidt naar een moderne toelichting op het product, maar vooral de teelt.
Hoe dit er uit gaat zien, wil Heinhuis nog niet zeggen, omdat de onderhandelingen nog niet zijn afgerond. ‘De kern is dat we het verhaal vertellen op een manier die kinderen aanspreekt.’
Kloof
Wat Heinhuis dwars zit, is de grote kloof tussen consument en producent. ‘De consument is volledig de link kwijt met de primaire producent.’
Lees het volledige interview in de regionale Agrio-bladen Agraaf, Veldpost en Vee & Gewas van zaterdag 4 augustus.