Boerenactie bij Albert Heijn

Gewapend met het spandoek ‘Wurgt AH voedselproducent??’ willen de organisaties aandacht vragen voor de oneerlijke margeverdeling in de keten en de macht die de supermarkten in onze keten hebben. De organisaties willen hiermee laten zien dat zij als primaire voedselproducenten deze handelswijze van Albert Heijn niet accepteren.
Brief
Vorige week kregen alle leveranciers van Albert Heijn een brief met de mededeling dat het Zaanse supermarktconcern wil groeien en er voortaan 2 procent minder wordt betaald. Jumbo deed eerder dit jaar exact hetzelfde.
De supermarkten maken op deze manier misbruik van hun sterke marktpositie, boeren zijn hier de dupe van, stellen de organisaties. Van de ene op de andere dag worden zij geconfronteerd met dalende inkomsten, terwijl de marges voor landbouwproducten toch al erg laag zijn. De boer staat machteloos en heeft de actie van Albert Heijn maar te accepteren, aldus de boeren.
Innovatie
Van boeren wordt verwacht dat ze op een andere manier gaan produceren. Innovatie, duurzame ontwikkeling en dierenwelzijn moeten ergens van betaald worden. Met deze actie laten Albert Heijn en Jumbo zien hier geen boodschap aan te hebben, stellen de boerenorganisaties.
Consumentenactie
Gisteravond verzamelden zich 60 consumenten bij de Albert Heijn vestiging op de Dam om zichzelf, gewapend met 2 procent kortingsstickers, een korting te geven.
Initiatiefnemer Youth Food Movement roept de directie van Albert Heijn hiermee op om terug te komen op deze eenmalige kortingsactie. Een grote supermarktketen speelt een essentiële rol in de maatschappij en heeft een grotere verantwoordelijkheid dan enkel het verkopen van voedsel, stelt YFM. De jongerenorganisatie zou graag zien dat Albert Heijn zich Puur & Eerlijk opstelt tegenover boer en consument.