LTO praat met Albert Heijn

LTO vindt dat juist AH met in Nederland een marktaandeel van circa 33 procent een voorbeeldfunctie heeft. Door acties als deze van AH wordt volgens LTO een duurzame ontwikkeling in de land- en tuinbouw geremd.
Groene groei
LTO heeft gekozen voor het motto ‘Beter produceren met minder grondstoffen, energie en emissies’. Deze koers, gericht op groene groei, komt onder druk te staan als bijvoorbeeld milieu- en diervriendelijker productie niet doorgaat. Verwezen wordt naar een verklaring over maatschappelijk verantwoord ondernemen, die in 2008 door alle werkgevers- en werknemersorganisaties is ondertekend.
Gedragscode
Op Europees niveau wordt op initiatief van de Europese Commissie al enige tijd gesproken over een gedragscode binnen de voedselketen. Daarin praten de Europese koepels van supermarkten, verwerkers, boeren en tuinders met elkaar over gedragsregels. Alle partijen waren het al daar eerder over eens, dat eenzijdige wijzigingen van contractvoorwaarden niet door de beugel kunnen.
Vanmiddag actie
Leden van de Nederlandse Akkerbouw Vakbond (NAV), Nederlandse Vakbond Varkenshouders (NVV), Nederlandse Melkveehouders Vakbond (NMV), Nederlandse Vakbond Pluimveehouders (NVP), Dutch Dairymen Board (DDB) en het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt (NAJK) voeren vanmiddag bij het hoofdkantoor van supermarktketen Albert Heijn in Zaandam actie tegen de eenzijdige korting van 2 procent.