'Einde rode diesel nekt loonwerk'

Door de afschaffing van de rode diesel én de aangekondigde accijnsverhoging in het regeerakkoord ontstaat een groot prijsverschil met de brandstof die de Belgische loonbedrijven wel mogen gebruiken voor agrarisch loonwerk in Nederland. Dit verschil loopt op tot circa 50 cent per liter. Afhankelijk van het type werkzaamheden kan het tariefverschil tussen Belgische en Nederlandse Loonwerkers oplopen tot meer dan 50 euro, aldus Cumela.
Werkgelegenheid op de tocht
‘Dit is een bizar groot prijsverschil en niet aanvaardbaar’, vindt directeur Jan Maris van Cumela Nederland. Door dit grote verschil staat de werkgelegenheid van 2.000 werknemers bij 200 bedrijven in het grensgebied op de tocht.
Maris hoopt dat VVD en SGP 9 november de kwestie aankaarten bij de behandeling van het Belastingplan 2013. Cumela Nederland pleit voor een compensatiemogelijkheid voor agrarische loonbedrijven die werkzaamheden uitvoeren voor agrarische bedrijven binnen een afstand van 50 kilometer van de Belgische grens.
Getrapt systeem
Voor de grensstreek met België stelt Cumela een getrapt systeem voor, vergelijkbaar met het model dat Duitsland hanteert voor agrarische bedrijven.