Verbeterpunten voor aardappeloogst

De deelnemende ketenpartners zijn akkerbouwers, loonwerkers, machinefabrikanten en constructiebedrijven, Inspectiedienst SZW (in het verleden bekend als Arbeidsinspectie) en politie. De ketenpartners hebben met elkaar verbetervoorstellen geformuleerd voor respectievelijk akkerbouwers en loonwerkers, machineleveranciers en de gemeente (weginrichting en -beheer).
Praktische punten
In de werksessies zijn veel praktische verbetervoorstellen naar voren gekomen zoals het maken van een vaste aanrijdroute op het erf, het gebruik van signaalkleding in de avonduren, oude of niet beveiligde machines aanpassen of uit de markt halen, het ontwikkelen van banden die minder modder opnemen zodat op de weg minder gevaarlijke situaties ontstaan en de gemeente zou betonstroken in de berm kunnen aanbrengen.
Ook gebruiksaanwijzingen die de fabrikant meegeeft met zijn producten zijn niet altijd duidelijk genoeg, zegt Rolf de Konink, Stigas preventieadviseur. ‘Het zijn vaak lijvige boekwerken waar niet in wordt gekeken. Wil je de veiligheid verbeteren, dan moet je dit dus anders aanpakken.’ Als suggestie is genoemd om visuele (digitale) gebruiksaanwijzing te maken.
Beleidsniveau
Maar ook beleidsniveau zijn knelpunten aangedragen. Eén van de voorbeelden is het voertuigenregelement, zegt De Konink. ‘Er zijn geen duidelijke richtlijnen over veiligheid van landbouwverkeer. Dat geeft ook de politie aan.’
De verbeterpunten worden deze maand verder uitgewerkt. Vervolgens willen de initiatiefnemers in gesprek met beleidsmakers om hun adviezen toe te lichten.