Meer opbrengst door variatie knolopbrengst
Die boodschap gaf senior agronomist Romke Wustman van Praktijkonderzoek Plant & Omgeving (Wageningen UR/PPO) mee tijdens een LTO Nood-bijeenkomst in Wieringerwerf. Hij rekende aan de hand van een computermodel voor dat de potentiele pootgoedopbrengst van de best verkoopbare maten (28-60 mm) in Noord-Holland 56 ton per hectare is. De feitelijke totaalopbrengst ligt nu op 25 tot 45 ton. Dat is 36 tot 64 procent van het potentieel, aldus de onderzoeker.
Knolzettingsperiode
Factoren die invloed hebben op het opbrengstniveau zijn rassenkeuze, stikstofbemesting en de vochtvoorziening tijdens de knolzettings- en knolvullingsperiode. ‘Zorg daarnaast voor onder meer een gezonde bodem, schone, plaagvrije grond, gezond uitgangsmateriaal en voldoende stengels’, adviseerde Wustman. ‘Een hogere knolopbrengst per sortering kan worden beïnvloed door meer stengels, een hoger aantal planten en verschillende potermaten.’
Aanpak per perceel
Om de knolopbrengst te optimaliseren is een aanpak per perceel nodig. Volgens Wustman is op zwaardere gronden een hogere plantdichtheid nodig om tot een soortgelijk aantal stengels te komen. Ook plaatsspecifieke beregening en stikstofbemesting zijn daarbij noodzakelijk. Bij beregening moet wel de kanttekening worden geplaatst dat dit met bruin- en ringrotvrij water moet gebeuren.
Analyse
Om een opbrengstverhoging in Noord-Holland te realiseren, raadde Wustman onder meer aan een analyse te maken van opbrengstverschillen tussen telers. Volgens hem verschillen akkerbouwers in vakmanschap en is er veel van elkaar te leren. ‘Door samen te werken met kennisleveranciers en te investeren in nieuwe kennis en technologie kunnen toptelers een hogere opbrengst realiseren. Zij zijn best bereid hun kennis met de middengroep telers te delen’, denkt hij.
Wisselwerking
Uit onderzoek onder 45 telers in de aardappelzetmeelsector is gebleken dat door een goede wisselwerking tussen de deelnemers en kennisleveranciers in vier jaar tijd een opbrengstverhoging van 18 procent is gerealiseerd, aldus de onderzoeker. ‘Je kunt dus heel veel mensen meenemen naar een hogere opbrengst. En als je meer opbrengst met dezelfde kosten kunt genereren, ben je ook competitiever in de markt.’