NAK verscherpt controle kwaliteit pootgoed

Zo moeten partijen voor het laden goedgekeurd klaar staan en zal bij het laden altijd een keurmeester aanwezig zijn.
De NAK wil ook meer aandacht besteden aan de klachtafhandeling. Klachten worden nu door de ontvanger veelal rechtstreeks bij de handelshuizen neergelegd. Hierdoor ontbreekt bij de NAK het inzicht over de omvang en de precieze aard van de klachten.
Klachten naar de NAK
De NAK wil daarom de eventuele klachten over pootgoed beter in beeld brengen voor interne evaluatie. Daarom wordt u verzocht om met ingang van dit jaar klachten rechtstreeks door te geven aan de NAK.
De kosten voor de expertise, uitgevoerd op ontvangen pootaardappelen, worden op basis van ongelijkheid toegerekend. Dit betekent dat, indien de ontvangen partij niet aan de NAK eisen blijkt te voldoen, hiervoor geen kosten in rekening worden gebracht. Indien de klacht niet terecht is, worden de kosten bij de teler in rekening gebracht. De expertise moet echter wel binnen een paar dagen na ontvangst van de partij worden aangevraagd. Met de uitslag van deze onafhankelijke expertise kan de teler in overleg treden met de leverancier van het pootgoed over verdere afhandeling van uw klacht.
Met deze maatregelen hoopt de NAK de kwaliteit van het pootgoed op een hoger plan te brengen.
Tekst: NAK