Omzet aardappelen onder keurmerk verviervoudigd
Consument koopt vaker voedingsproducten mét keurmerk
Het aandeel voedingsproducten met een keurmerk groeit gestaag. Vorig jaar werd voor 10,462 miljard euro in de supermarkten omgezet aan producten met een keurmerk. Daarmee komt een kwart van de foodomzet vanuit producten met een keurmerk. In 2022 was die omzet 8,384 miljard euro, goed voor 22,4 procent van alle verkochte voeding. In 2021 was dit nog 7,405 miljard euro (aandeel van 20,8 procent).
De groei komt voornamelijk door het vervangen van pluimveevlees (kip) door vlees met een Beter Leven keurmerk met 1 ster (+15,9 procent) en de blijvende groei van biologische voeding (+14,5 procent), zo steeg de verkoop van biologisch fruit met 91,3 procent.
PlanetProof
Ook aardappelen laten een forse groei zien, met name gedreven vanuit PlanetProof. De omzet van aardappelen onder keurmerk is vorig jaar ten opzichte van 2022 verviervoudigd.
De omzet van het keurmerk PlanetProof groeit. Vorig jaar groeide de omzet van deze voedingsmiddelen met 33 procent. Ten opzichte van het jaar 2021 is er bijna sprake van een verdubbeling van de omzet.