LTO wil APK-plicht in Europa van tafel

In een eerder voorstel wilde de Europese Commissie alle trekkers die harder dan 40 kilometer per uur kunnen en aanhangwagens, zoals paardentrailers, APK-plichtig maken. Dat voorstel is nu behoorlijk afgezwakt.
Commercieel vervoer
Als het aan het Europees Parlement ligt, worden alleen trekkers die voor commercieel vervoer vooral op publieke wegen rijden, straks APK gekeurd. De meeste lidstaten willen geen APK-plicht voor trekkers voor landbouwkundig gebruik.
Geen meerwaarde
LTO Nederland ziet geen meerwaarde in een verplichte APK-keuring voor een groot deel van het bestand trekker en aanhangers. ‘Als alle trekkers die sneller dan 40 km/h kunnen APK-plichtig worden, dan heb je het over meer dan 100.000 voertuigen', zegt Roel Visser van LTO Nederland. ‘Dit geldt ook voor (niet agrarische) aanhangers, waarvan er op een gemiddeld agrarisch bedrijf wel één of twee op het erf staan.’
Hoge kosten
Een APK- en registratieplicht zou ondernemers jaarlijks honderden euro’s extra kosten. Het afgezwakte voorstel wordt nog voor de zomer besproken in het Europees Parlement. Na de zomer moeten de Europese lidstaten, Europese Commissie en het Europees Parlement het gezamenlijk zien eens te worden over een uiteindelijke richtlijn voor APK en registratie.